måndag 10 augusti 2009

Tillbaka på ruta ett....

Hur mycket händer på ett år? Ja, det beror naturligtvis på men för mig och Lars har det hänt en hel del. Att det är drygt 1 år sedan vi gick på Gunnars seglarskola känns ofattbart. Jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig att vi skulle segla halva Sverige runt när vi satt i den lilla "Smilingen" utanför Ljungskile. Lika ofattbart kändes det idag när vi var och hälsade på Björn Axel som äger seglarskolan och tittade på alla nybörjare som skulle hissa segel och ta sina första trevande med instruktörer.
Det såg så litet ut, vattnen runt Ljungskile. När vi gick på seglarskolan tyckte jag att allt var så stort, Ljungskile bukten var enorm och bron som vi stångade oss igenom i motvind var otäck. Igår kväll när vi passerade nämda bro såg den väldigt liten ut, tänk att perspektiv kan ändra sig så snabbt.
Men kul hade vi på Gunnars seglarskola. Vi bodde och seglade den röda båten närmast i bild tillsammans med två andra killar. Första och andra natten bodde jag och Lars på vandrarhemmet eftersom det var minusgrader på natten! På dagarna var det soligt men kyligt och som vi seglade fram och tillbaka i bukten och tränade på att lägga till utan motor vid kajen. Lars som ramlade i vattnet, ankare som vi tappade i vattnet när båten gjorde 6 knop, Pär som pratade i telefonen med sin sambo samtidigt som vi skulle angöra en klippa, detta är roliga minnen för oss men väldigt svåra att göra rättvisa i skrift för er.

I morse när vi skulle vidare till Göteborg (Öckerö) så seglade vi ut tillsammans med eleverna på seglarskolan, det kändes som att vi faktiskt har lärt oss en hel del, även om vi gått för motor en stor del. Nästa år har vi bestämt att inte ha den tidspress det innebär att segla så långt som vi gjort utan mer kunna bestämma resmål efter vinden just för att kunna segla mera. Denna sommar tror vi varit lite speciell, antingen hård vind eller ingen vind alls eller så är vi bara oerfarna landkrabbor.
Ikväll har Lars servat motorn inför hemresan. Det var visst någon klämma eller slang som skulle dras åt eftersom det visade sig finnas ett dieselläckage vid matarpumpen, vi hoppas att det håller ända till Blomberg.
Godnatt alla bloggläsare och på återläsande....