torsdag 25 juni 2009

Tänk att nu längtar vi ut....

Ibland önskar jag att det skulle gå att vrida tillbaka tiden. Tänk om..en olycka eller ett misstag skulle kunna spolas bakåt och undvikas! Men vad vore tjusningen med livet då?

Vi hade en underbar midsommarhelg. God sill i goda vänners lag och strålande sol från en blå himmel. Jag vet inte vart du firat midsommar, men jag och Lars var i Ekens skärgård och ankrade för första gången med Artemia mot en grön ö vars namn var..nej just det, vårt eget lilla smultronställe. Söndagen tillbringades avslappnat och lojt med fötterna högt i solen med lite bad emellanåt. Jag uppskattar detta loja liv otroligt mycket men Lars är lite mer rastlös och likt Åsnan i filmen "Shrek" upprepar han med jämna mellanrum

- Ska vi inte segla snart? - Är det inte dags att ge sig nu?
Vi gav oss av vid fyra-tiden. Det blåste kanske 1 s/m så det var bara att slå på motorn och börja tuffa i farleden ner mot Spiken. När vi vände ner mot Läckö skär upptäckte Lars att motorns temperatur var uppe i 120 grader, och det blev att snabbt stänga av motorn och hissa segel. Ja ni som vet hur det är att segla, förstår vårt problem att med 1 s/m i vinden och med vinden rakt framifrån i en ganska trång farled försöka att ta oss med en Ballad ut på Kinneviken. Tack, segelbåt "Anita" som hjälpte oss en liten bit på väg!

Med Lars liggandes i stickkojen för att försöka lokalisera felet på motorn, seglade jag till slut ut i Kinneviken. Sen blev det till att kryssa upp mot Hällekis och ner mot Läckö, upp mot Hällekis och ner mot Läckö i 3 s/m, det gick inte fort. Klockan 21,00 fanns det ingen vind mer, den försvann lika snopet som "Felicia" i Cornelis visa. Återstod bara att ringa vår "räddare i nöden" som heter Kaj och har sin pråm i Blomberg. Kaj hämtade och bogserade hem oss till hamnen, nu var vi trötta och när vi kröp ner i sängen hemma i Falköping var klockan närmare 01,00.

För er som är nyfikna på vad som hänt med motorn kommer här en kommentar från Lars, som är en klippa när det gäller motorer (tack och lov).
-Den elektriska pumpen som driver sötvattenkylningen gav helt enkelt upp, konsekvensen blir att cirkulationen av kylvattnet upphör och motorn blr överhettad och kokar.

Pumpen är nu utbytt och det mesta är förberett inför avfärd på söndag kväll, det är bara sjövattenpumpen som ska bytas för säkerhets skull. Mina handlingslistor och kom-i-håg lappar ska checkas av för femtioelfte gången. Jag har börjat oroa mig för hur jag ska kunna variera maten tillräckligt ombord. Som tur är prenumererar jag på recept som skickas direkt till min email.

1 kommentar: